4 november 2015

Att alltid synas!

Allmänt

Bild tagen från: Glantz
 
Jag har länge tänkt på en sak som vi "lärde" oss under en av våra föreläsningar förra året. Att vi designer bör finnas på nätet, på alla dessa sociala medier som t,ex Instagram, Twitter, LinkedIn, Facebook m,f. För vi ska synas och varför då inte på nätet där många av våra kunder finns. 
MEN en sak som jag säkert har tolkat fel är hur vi skulle presentera oss på nätet. "Clean" var en känsla som jag fick. Vilket jag även ser hos alla dessa människor. Alla håller det rent och snyggt, svart/vit, bra mycket med whitespace, bara allämnt snygga! <--- Jag platsar inte in här! <-- Det var min första känsla. Jag kommer aldrig att smällta in bara för att passa in. Som ni ser här har jag inte heller tagit bort saker som jag inte är nöjd med (varken här eller på Instagram). Eller på något sätt anpassat mig efter vad andra tycker är snyggt eller presentabelt. Vilket föreläsarn tyckte att vi skulle göra (precis som man gör i en portfolio) men jag tycker som så att folk ska se att man utvecklas, att man faktiskt är männsklig och felar. Jag vill vara en av dem som skiljer sig, som inte är rädd för att visa när det har gått fel. Och aldrig kommer jag att bli en av de designers som vill ha det rent, för mig är det att bli en i mängden, bli som alla andra. Jag är min egna person.
Jag önskade att hon la mer fokus på att visa vem du är, visst det kan stjälpa en men åtminstone visade du vem du är. Framför allt berätta att det finns många positiva grejer med att urskilja sig. "Clean" är tråkigt och alltför vanligt, och här faller nästan ALLA grafiska designers, så vet du att det är en grafisk designers hemsida du besöker. Det är inget fel med detta men man ska inte låta sig påverkas av det, visa vem DU är, strunta i vad alla andra gör.
Jag ogillar tanken att visa oss perfekta hela tiden. MangaLena kommer alltid att vara den söta och fantasifulla sidan även om ingen tycker att detta är acceptebelt. För jag gör detta för min skull, inte för att få jobb, inte för att få en massa beröm (vilket vi människor ändå är dåliga att ge) och en jäkla massa likes. För min skulle & se hur jag har utvecklats som både skapare och människa. 
Sorry I'm not sorry för att vara jag. Och yes, jag är inte en renrasig grafisk designer utan en god kombination av illustratör/tecknare & en fri tänkare.
Min sida = vad jag vill visa :3
PS. Bilden är en god parodi till grafiska designers <--- Dock stämmer det in ;-) Men inte på mig, PC Microsoft ftw! 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress