22 juli 2015

Glove for your hand

Hej!
Idag ska jag dela med mig av ett Tips & Trix inlägg. Som de flesta säkert vet så äger jag en Cintiq 13HD, en extra skärm till datorn som är speciellt utvecklat för oss kreativa människor. Problemet är "glidet" på skärmen, huden dras på skärmen, den blir smutsig och det känns inte bra helt enkelt. 
En lösning är att köpa en speciell handske SmudgeGuard för ca 200-400:- inklusive frakt...eller så gör man en egen för ca 35:-. Jag som student och inte tjänar pengar fick komma på detta själv ;-)
Men dessa kan användas till vanliga ritplattor för att också slippa det jobbiga "glidet" OCH för er som tecknar traditionellt. Som då vill slippa att få en massa kol på händerna.
 
  1. Så först behövs det en vante för den hand du använder. För mig vart det en högervante. Du ska helst ha en vante av ett tunnare material som också andas. Jag köpte bomullvantar i storleken small på apotea för 35 kr - här är länken <--- du kan även beställa medium och large bara att söka vidare på sidan. 
  2. Sedan tar du en sax och klipper av de 3 första fingrarna på vanten. Så kvar ska du ha ringfingret och lillfingret. TADA!! Där har du din alldeles egna SmudeGuard för 35:- och du får 20 av dem!! En vante räcker länge beroende på hur ofta du vill byta ut dem. Jag rekommenderar att slänga den när de börjar gå upp och ser extra smutsiga ut, ingen idé att tvätta dem. 
 
 
Hoppas detta tips hjälpte er :-D 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress